Świetliczaki na tropie Syzyfa
O tym, że plotka może stać się skutkiem kary, dowiedziały się świetliczki z 3b podczas spotkania z mitologicznym bohaterem Syzyfem, albowiem w ramach realizacji ogólnopolskiego projektu Świetliczaki na tropie baśni, legend i mitów poznały „Mit o Syzyfie”.
W ramach działań projektowych poruszono z uczniami temat niezwykle ważny i aktualny – czyli problem obmawiania, rozsiewania plotek oraz intryg w środowisku szkolnym.Takie zachowania, choć często wydają się błahe, mogą prowadzić do bardzo poważnych konsekwencji. Osoby, które są niesprawiedliwie oceniane lub o których mówi się nieprawdziwe rzeczy, mogą czuć się wykluczone, doświadczyć lęku, a nawet depresji. Szkoła powinna być miejscem opartym na szacunku, zrozumieniu i wzajemnym wsparciu.
Podczas zajęć uczniowie dowiedzieli się, jak ważne jest, by w sytuacji konfliktowej nie przyjmować pochopnie żadnej ze stron, lecz postarać się wysłuchać wszystkich i zrozumieć przyczyny sporu. Empatia, obiektywizm oraz umiejętność zachowania neutralności to kluczowe wartości, które pomagają w budowaniu zdrowych relacji rówieśniczych.
W nawiązaniu do mitu o Syzyfie i jego ciężkiej kary polegającej na toczeniu wielkiego głazu pod górę przeprowadzono dyskusję z uczniami, której przedmiotem było: Czy zawsze warto dążyć do celu?
Uczniowie aktywnie uczestniczyli w rozmowie, dzieląc się swoimi przemyśleniami. Wspólnie doszliśmy do wniosku, że warto mieć marzenia i cele, ale równie ważne jest zrozumienie, dlaczego do nich dążymy. Jeśli cel nie przynosi nam radości, satysfakcji lub jest osiągany kosztem naszego zdrowia psychicznego i relacji z innymi – warto zastanowić się, czy nie lepiej obrać inną drogę. Historia Syzyfa pokazała nam, że upór bez sensu może stać się ciężarem, a nie wartością. Warto mądrze wybierać swoje cele i pamiętać, że droga do ich realizacji powinna być zgodna z naszymi wartościami i nie krzywdzić innych. Zabawa w zgadywanie „Prawda czy plotka” z wykorzystaniem bardzo rzadko używanych słów w języku polskim uatrakcyjniła przeprowadzane zajęcia, a kamyczki pomalowane przez uczniów zostały przez nich rozmieszczone w miejscu ich zamieszkania.