Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Świetliczaki na tropie Syzyfa

O tym, że plotka może stać się skutkiem kary, dowiedziały się świetliczki z 3b podczas spotkania z mitologicznym bohaterem Syzyfem, albowiem w ramach realizacji ogólnopolskiego projektu Świetliczaki na tropie baśni, legend i mitów poznały „Mit o Syzyfie”.

W ramach działań projektowych poruszono z uczniami temat niezwykle ważny i aktualny – czyli problem obmawiania, rozsiewania plotek oraz intryg w środowisku szkolnym.Takie zachowania, choć często wydają się błahe, mogą prowadzić do bardzo poważnych konsekwencji. Osoby, które są niesprawiedliwie oceniane lub o których mówi się nieprawdziwe rzeczy, mogą czuć się wykluczone, doświadczyć lęku, a nawet depresji. Szkoła powinna być miejscem opartym na szacunku, zrozumieniu i wzajemnym wsparciu.

Na tablicy zapisano białą kolorem definicję plotki oraz rzadko używane słowa w języku polskim. Fot. Danuta Barszcz.Uczniowie siedzą w ławkach i oglądają film. Fot. Danuta Barszcz.

Podczas zajęć uczniowie dowiedzieli się, jak ważne jest, by w sytuacji konfliktowej nie przyjmować pochopnie żadnej ze stron, lecz postarać się wysłuchać wszystkich i zrozumieć przyczyny sporu. Empatia, obiektywizm oraz umiejętność zachowania neutralności to kluczowe wartości, które pomagają w budowaniu zdrowych relacji rówieśniczych.

W nawiązaniu do mitu o Syzyfie i jego ciężkiej kary polegającej na toczeniu wielkiego głazu pod górę przeprowadzono dyskusję z uczniami, której przedmiotem było: Czy zawsze warto dążyć do celu?

Uczniowie aktywnie uczestniczyli w rozmowie, dzieląc się swoimi przemyśleniami. Wspólnie doszliśmy do wniosku, że warto mieć marzenia i cele, ale równie ważne jest zrozumienie, dlaczego do nich dążymy. Jeśli cel nie przynosi nam radości, satysfakcji lub jest osiągany kosztem naszego zdrowia psychicznego i relacji z innymi – warto zastanowić się, czy nie lepiej obrać inną drogę. Historia Syzyfa pokazała nam, że upór bez sensu może stać się ciężarem, a nie wartością. Warto mądrze wybierać swoje cele i pamiętać, że droga do ich realizacji powinna być zgodna z naszymi wartościami i nie krzywdzić innych. Zabawa w zgadywanie „Prawda czy plotka” z wykorzystaniem bardzo rzadko używanych słów w języku polskim uatrakcyjniła przeprowadzane zajęcia, a kamyczki pomalowane przez uczniów zostały przez nich rozmieszczone w miejscu ich zamieszkania.

Na stoliku leżą pomalowane przez dzieci kamienie. Fot. Danuta Barszcz.